Tuesday, April 5, 2011

Kehadiran Pelajar Ke Sekolah

Ditujukan kepada...
  Semua ibubapa dan penjaga murid Sekolah Kebangsaan Seri Sejati. Dimaklumkan kehadiran murid ke sekolah adalah wajib iaitu pada hari persekolahan. Jika tidak hadir hendaklah mempunyai surat kebenaran sakit atau surat yang diperakukan oleh pihak sekolah . Jika tidak dapat menyertakan surat-surat atau dokumen sokongan atas ketidakhadiran pelajar ke sekolah, maka pelajar berkenaan dikira ponteng.

   Kesalahan ponteng atau tidak menghadirkan diri kesekolah akan memberi kesan kepada pelajar.. terutama masalah ketinggalan matapelajaran. Iaitu pelajat tidak dapat mengusai sepenuhnya pengajaran guru. Oleh yang demikian adalah menjadi kesalahan jika pelajar sering ponteng atau tidak ke sekolah. Jika jumlah ketidakhadiran pelajar berkenaan melebihi jumlah yang ditentukan dan terlalu kerap maka pelajar akan dikenakan tindakan tatatertib.

Untuk menjamin kualiti dan kuantiti pelajaran yang diperolehi mencapai tahap yang terbaik, maka pihak ibubapa dan penjaga hendaklah mengambil peranan untuk memastikan kehadiran anak ke sekolah. Sebarang masalah yang dihadapi hendaklah dibincangkan bersama pihak sekolah untuk mengelakkan kekeliruan dan salah faham. Jika masalah dibincangkan maka ia akan menemui jalan penyelesaiannya.

Terima Kasih...

No comments:

Post a Comment